Tajemné okno (2004) - část 2.

18. listopad 2014 | 20.48 |

Minule jsem se zabýval filmem Davida Koeppa, a to filmem Tajemné okno. Srovnával jsem knižní předlohu a filmový snímek. Pokračování čtěte níže.

      Na rukopise Schootera však nestálo "Secret Window" jako název povídky. Bylo zde "Sowing season". Už to byla jakási první povědomá věc, to co nedalo Mortovi spát. Nemohl však tomu přisoudit jakoukoliv konkrétnost či souvislost, jelikož si ani mlhavě nevzpomněl, kde ten název již slyšel, či co ho na tom tak straší. Poté začal Mort vzpomínat, že tehdy měli ve třídě nějakého Johna, který kouřil Pall Mallky, stejné jako John Shooter a že byl nejnadanějším spisovatelem ze třídy, že to, o co se jiní snažili roky, dokázal John vytáhnout z pera během chvíle, a i tak to bylo o tisíc procent nad zbytkem třídy. Všichni Johnovi vlastnost tvůrčí perfekce záviděli. Nicméně, John měl nějaké problémy a opustil třídu a přestal úplně s psaním. Jednoho dne Morta napadlo, že pro zábavu by mohl vydat část Johnovy povídky "Sowing Season" pod pseudonymem, s tím jí dopsal svůj vlastní konec. Povídka byla nakladatelstvím zavrhnutá, že není ničím zajímavá. Mort se uklidnil, že John zase nebyl takovým géniem. Nicméně, po pár měsících to předložil jinému nakladatelství a tentokrát pod svým vlastním jménem. Povídka se stala velmi úspěšnou a Mort světoznámým spisovatelem. Myšlenku na to, kde na inspiraci pro povídku přišel, již po tolika letech slávy Mort vyhnal z hlavy.

      Další věcí, která dělá film poněkud méně zajímavým, a zbytečně, je ona ztráta mysticismu, spojeného s postavou záhadného Shootera, v momentě, kdy se divák dozví, že je "jen" temnou stranou Mortovy maličkosti, a že tedy nebyl skutečný. Tom Greenleaf, postarší člověk, který ve filmu jede kolem Morta a Shootera, ale poté dosvědčí, že Mort byl na místě sám a že Shooter je tedy jen výplod Mortovy fantazie. Tento moment je v knize také, nicméně na konci knihy, když už je Mort mrtvý a probíhá rozhovor mezi Amy a pojišťovacím agentem, který Morta zabil, pojišťovák povídá, že druhá výpověď Toma Greenleafa však byla odlišná. Greenleaf potvrdil původní, že viděl Morta stát samotného, ale ve zpětném zrcátku viděl již Morta a druhou osobu, která se záhy, jako mrak, vypařila. Dalším projevem nevyprchaného mysticismu v knize bylo, když Amy, po smrti Morta, doma našla klobouk Johna Shootera, ve kterém byl přišpendlený vzkaz, který zněl něco jako "vrátil jsem se zpět do Mississippi".

      Autor knihy, jenž je nejprodávanějším světovým autorem v oblasti thrilleru, Steven King, v knize uvádí, že jeho záměrem v této povídce bylo čtenáři přiblížit, jak lehké je pro autora splynout s fiktivní realitou vlastního díla a těžko ji oddělovat od reality reálné. Autoři, tak hluboce ponoření do umělecké činnosti, někdy prostě dojdou i do takovéto fáze.

Morton Rainey, jako umělecký spisovatel, vždy otisknul do svého díla něco, co pocházelo z jeho vlastního života, ze světa reálného, aby postavy a příběhy působily co nejvíce přirozeně. Avšak, dospěl do bodu, kdy procházel tzv. tvůrčím blokem. Nebylo mu inspirace pro dílo, avšak tak úplně blokem netrpěl. Uplatňoval svou fantazii úplně v jiném světě, ve světě reálném. Neadaptoval opravdovou osobnost do díla, nicméně, fiktivní osobnost do reality.

      V posledním bodě bych rád uvedl na pravou míru to, co jsem v úvodní, první, části zprávy o Tajemném oknu, avizoval. Tím je uvést pár předností filmové verze před knižní. V knižní a filmové verzi se v jedné ze závěrečných událostí, objevuje jméno Shooter (angl. střelec), které Mort vyřeže, téměř po celém interiéru svého dřevěného srubu. Co však je ve filmu výbornou scénou je, když se Mort objeví Amy a zavírá přitom dveře, vedle kterých je napsáno část Shooterova jména, a to "Shoot" (střelit; zastřel) a na zavírajících dveřích bylo zbytek rozpojeného slova, a to "her" (ji). Tento moment, umocněný výrazem Depoova šílence, který stál uprostřed těchto slov je jedním z nejlepších záběrů a myšlenek filmu nad knihou.
     
      Další věcí, nebo spíše myšlenkou, která zněla lépe ve filmu než v knize, byla myšlenka absence dítěte, jako možným impulzem k rozchodu Morta a Amy a jeho postupnému přicházení o rozum. V knize byla tato myšlenka vyjádřena z úst Amy právě pouze jako "kdybychom měli dítě...", nicméně ve filmu Amy mluvila o již mrtvém dítěti, o které nejspíše přišli během porodu. Řekla "kdybychom nepřišli o to dítě...". Myslím si, že jde o mnohem emotivnější moment, než byl původně v knize. Divák tedy více porozumí tomu, že je Mort v takovém stavu, v jakém je.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře