21 gramů (2003)

1. prosinec 2014 | 15.34 |

Dnešní blog se bude zabývat filmem 21 gramů (21 grams). Režisérem tohoto počinu je mexikán Alejandro González Iñárritu, a film se často řadí jako druhá část Alejandrovy "Trilogie o smrti", která obsahuje ještě snímky Amores Perros – Láska je kurva a Babel. V hlavních rolích si zahráli Sean Penn, Benicio Del Toro a Naomi Watts.

Skládání puzzlí

      Začneme s kompozicí. Jelikož i to děl tento film tak exkluzivním. 21 gramů naprosto ignoruje klasickou chronologickou kompozici a ucelený obraz filmu je rozdělán do jakých si puzzlí, či dalo by se říct střípků, a je na nás, jestli se s tím popereme, abychom je poskládali. Nicméně, to není jediná věc, která by nás měla pořádně posadit do křesla a soustředit se na to, abychom měli ucelený obraz příběhu. Film se totiž nese v duchu tří příběhů tří různých postav. Takže máme tři příběhy, tři postavy. Do toho sekvence těchto příběhu se poněkud často střídají, a aby toho nebylo málo, ani samy individuální příběhy na sebe úplně chronicky nenavazují, poté co je první z příběhů přepnut na druhý, vracíme se do prvního úplně v jiném čase a prostoru. Režisér si však s námi vcelku pohrává, jelikož za sebou řadí scény, které se tváří jako odehrávající se v onom čase. Tyto aspekty z filmu dělají postmoderní mistrovské dílo filmařiny a ne pro každého diváka lehko stravitelné. I já jsem jednoho dne dostal chuť si tento počin pustit a záhy jsem ho po deseti minutách vypnul, jelikož jsem pochopil, že je to jeden z těch filmů, co mu musíte obětovat všechnu svou pozornost a soustředěnost.

Symfonie dramatického ztvárnění postav

      Co je potřeba také "vypíchnout" z tohoto, bez pochyb, mistrovského díla, jsou herecké výkony. Film opravdu představuje drama s velkým D. Ve filmu nejsou úplně, když to tak řeknu, neběžné příběhy soukromých pastí, nicméně jejich ztvárnění hlavními herci přináší mráz na zádech, jako kdyby je v životě opravdu potkalo to, co ve filmu hrají.

      Sean Penn a Naomi Watts jsou mezi širokou veřejností považováni za opravdu skvělé herce a není se o čem přít. Sean Penn, který zde hraje profesora matematiky, trpícího srdeční poruchou. Potřebuje tedy transplantaci k tomu, aby měl nějakou naději na život. Ještě je sekýrován vlastní ženou, které jde výhradně o to, aby zanechal svůj genetický kód pro její budoucí otěhotnění. Nami Watts zde hraje narkotičku, která má manžela a dvě dcery. Benicio Del Toro zde hraje bývalého trestance, kterému do karet šťastného mládí moc nepřálo. Nyní vede svou rodinu skrze víru Ježíše Krista, ve kterém vidí dárce všeho dobrého, co se mu přihodilo od dob, co vyšel ven z vězení.

      Sean Penn i Naomi Watts jsou poněkud známé špičky v oboru, a myslím si, že i český divák už s nimi leccos viděl. Nicméně, Benicio Del Toro zase tak známým není, o to brilantějším hercem je. Není to první film, co jsem s ním viděl, a vždy u mě zaválí. Nicméně, musím přiznat, že tohle byl zatím jeho vrcholný přednes. Jeho postava Jacka je zde vskutku pozoruhodně ztvárněná. Jako bývalý trestanec, který nalezl dobro v Kristu, si však působí jen a hlavně ve svých očích. Avšak svět ho už dávno zavrhl, a tudíž jenom čekáme, kdy se opět vrátí ke své dráze. Když žádá o práci v golfovém klubu, ve kterém pracuje jeho přítel, ještě z dob mládí, je vyhozen za pár týdnů jenom z toho důvodu, že z něj mají golfoví členové strach a že má tetování na krku. Jak se však snaží, i celé potetované ruce nosí pod dlouhým rukávem, vlasy má učesané a "ulíznuté", ale něco v jeho výrazu a očích nahání všem strach. Jeho minulost se na něm promítá jako na plátně. Avšak jak se navenek snaží, aby se společnosti zalíbil a dokázal se přizpůsobit, doma vládne pevnou rukou. Domácnost jí mlčky u stolu, všem jde vidět strach, skrytý uvnitř. Malá sourozenecká pře, kdy malá Jackova dcera pláče, že dostala facku od svého mladšího bratra, se Jack (jako klidná voda) ozve. Řekne své dceři, že pokud jí někdo praští do jedné tváře, má mu nastavit i tu druhou. Pak tedy vyzve svého syna, aby svou sestru udeřil znovu. Šlo však o nevinnou sourozeneckou hru a syn se zdráhá tohoto činu (možná i z toho důvodu, že ví, co ho čeká). Otci se však nelíbí, že syn neposlouchá a vyzve ho rázněji. Syn uposlechne a praští sestru. Jack však jako by čekal na to, aby viděl syna při činu, a vydobyl si tak důvod k jeho potrestání, která záhy následovalo.

      Něco v tom výrazu Del Tora v tomto filmu nahání strach i divákovi. Jako by trestal všechny kolem sebe a přisuzoval jim vinu za to, jakým byl před tím, než byl osvícen Kristem. Herecké výkony zbylých dvou postav doplňují Del Tora, poněkud jinou perspektivou, a to Pennovým cynismem a fatalismem a Wattsovou nezodpovědností vůči sobě i rodinně.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře